Spolek Tatra Heritage průběžně připravuje dokumentární materiál, zajímavé reportáže, umělecké fotografie, tematickou grafiku a mnohé další, věnované značce Tatra.

Setkání: Tatra 97 v zahradě vily Edvarda a Hany Benešových, 21. 7. 2024, Sezimovo Ústí

V pátek 21. června byla ve vile Edvarda a Hany Benešových v Sezimově Ústí za spolupráce Úřadu vlády ČR, Národního muzea a Husitského muzea v Táboře slavnostně otevřena rozšířená expozice připomínající osobnost bývalé první dámy a manželky druhého prezidenta Československa. Budova se tímto po letech otevírá veřejnosti tak, jak si ve své poslední vůli přála Hana Benešová.

Celý článek


Tugendhat 77: Tatra 77 a vila Tugendhat poprvé společně v nové publikaci, 16. 10. 2019, Praha

V Dopravní hale Národního technického muzea v Praze byla ve středu 16. října za přítomnosti předních osobností českého historického motorismu, architektury a designu slavnostně představena nová publikace Tugendhat 77. Dílo autorské trojice Josef Kasperkevič, Petr Nečas a Jan Hrubý vydané pod hlavičkou spolku Tatra Heritage pokřtila Iveta Černá, ředitelka vily Tugendhat, společně Karlem Ksandrem, generálním ředitelem Národního technického muzea.

Celý článek


Setkání: Filmaři Hanzelka a Zikmund, 17. 8. 2019, Plasy

V rámci probíhající výstavy "Filmaři Hanzelka a Zikmund", konané v Centru stavitelského dědictví NTM v Plasích, byla ve dnech 17. a 18. srpna 2019 vystavena rovněž původní Tatra 87 dvojice H+Z. V sobotu 17. srpna národní technickou památku doprovodilo setkání majitelů vozidel značky Tatra, organizačně zajištěné spolkem Tatra Heritage, pro které byl připraven celodenní program. Děkujeme všem hostům za účast a příjemnou atmosféru!




Tatra 77: Blízká setkání sedmého druhu, 5. 3. 2018



Grafický motiv vyhotovený u příležitosti 84. výročí představení vozu Tatra 77 je inspirován slavným americkým snímkem Blízká setkání třetího druhu, pojednávajícím o příletu vesmírných lodí na planetu Zemi. Jeden z nejvýznamnějších počinů žánru science fiction natočil podle vlastního scénáře talentovaný režisér Steven Spielberg, a to velmi symbolicky roce 1977. Původně vizionářské dílo je v současnosti považováno za klasické, což platí i pro ceněný automobil z Československa. Základní myšlenkou úpravy filmového plakátu bylo přesvědčení, že vzájemná reakce veřejnosti a světově prvního sériového vozidla aerodynamické koncepce byla blízká setkání s mimozemskou technologií. Sedmý druh je pro změnu parafrází na přezdívku futuristického dopravního prostředku, známého rovněž jako „sedmička“. Zodpovědnost za konstrukční řešení nového modelu nesl Ing. Hans Ledwinka, narozený v roce 1878.

Výročí: 140 let od narození Ing. Hanse Ledwinky, 14. 2. 2018

Dnes uplynulo právě 140 let od narození Ing. Hanse Ledwinky. Do historie motorismu se zapsal především svým působením v automobilce Tatra. Věnoval jí to nejcennější, a totiž podvozek s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, který užívá dodnes. Velmi symbolický odkaz skromného muže, který měl být původně zapomenut.

Tugendhat 77: Kde končí sen a začíná skutečnost?, 29. 5. 2017, Brno



Report: Ringhofferské dny 2017, 20. 5. 2017, Štiřín

Závěrem měsíce května se na zámku ve středočeském Štiříně uskutečnil již 14. ročník akce pro veřejnost s nazvem Ringhofferské dny. Letošní pokračování se neslo ve znamení výročí, a to 200 let od narození Františka Ringhoffera II. a současně 100 let golfu na štiřínském zámku. Náš spolek byl na doporučení osloven v souvislosti s částí rodové historie, týkající se vlastnictví automobilky Tatra.

Celý článek


Výročí: 70 let od startu H+Z na první cestu, 22. 4. 2017, Praha a Zlín

V sobotu 22. dubna uplynulo přesně 70 let od startu dvojice Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund na jejich první cestu do Afriky a Jižní Ameriky. U příležitosti výročí připravil Petr Horký reprízu někdejšího odjezdu z Prahy s následnou cestou do Zlína, ve spojení s nimiž se obrátil i na spolek Tatra Heritage. S našimi přáteli a vozidly značky Tatra jsme událost samozřejmě rádi podpořili.

Celý článek


Úvaha: Historie a její interpretace, 15. 4. 2017



V posledních letech jsme v automobilovém průmyslu svědky rozmachu oddělení a divizí, spravujících historické dědictví jednotlivých značek. Počátky zmíněného trendu přirozeně najdeme u tradičních výrobců, kteří se připomínáním nejrůznějších prvenství stejně jako zdůrazňováním dlouhodobého vývoje svých produktů rozhodli vyjádřit úctu své minulosti a nepřímo se úspěchem a zkušeností vyhranit vůči mladším a méně výrazným konkurentům. Po prvotním nadšení však v některých případech dochází k vystřízlivění a na mysl přichází otázka, zda je zlatem vše, co se třpytí…

Celý článek

Tatra 813: Kolosální půlstoletí, 25. 3. 2017



Dnešek je prvním dnem druhého půlstoletí příběhu automobilu Tatra 813, původně vojenského nákladního vozu do nejtěžších terénních a klimatických podmínek, jehož první zkušební vzorek byl dokončen 24. března 1967. Později velmi úspěšná modelová řada uvedla nová řešení, překonala hranice možného a stala se legendou. Věříme, že za dalších padesát let bude obdivována stejně, jako dnes…

Tugendhat 77: Přirozené spojení, 5. 3. 2017



Tugendhat 77 je tradiční připomínkou výročí představení vozu Tatra 77, od něhož v roce 2017 uplynulo přesně 83 let. Prostřednictvím fotomontáže zachycuje zcela přirozené spojení československých symbolů raných 30. let minulého století, které se ve skutečnosti nikdy nesetkaly. Vila Tugendhat je nejslavnější tuzemskou funkcionalistickou stavbou unikátních dispozic a provedení, zapsanou v seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Tatra 77 je nejvýznamnějším domácím osobním automobilem, zapsaným v historii motorismu jako první sériově vyráběné aerodynamické vozidlo světa. Spojení progresivních technických řešení, obdivuhodného provedení a nadčasového vzhledu. Taková byla nejlepší soudobá architektura a konstrukce, kterou svět vnímal jako zjevení budoucnosti. V Československu roku 1934 však znamenala přítomnost, a to naprosto přirozeně…

Výjezd: Bratislavská setkání, 18. a 19. 6. 2016, Bratislava



V průběhu předposledního červnového víkendu jsme přijali pozvání našich přátel z Bratislavy. V jejich milé společnosti jsme poté navštívili množství pozoruhodných míst, z nichž jsme si domů přivezli hezké vzpomínky a fotografie.

Děkujeme za vřelé přijetí, zajímavou sobotní prohlídku hlavního města, příjemnou nedělní akci a těšíme se na příští setkání v České republice!



Expo: Legendy 2016, 11. a 12. 6. 2016, Praha



Závěrem druhého týdne měsíce června přivítal areál psychiatrické nemocnice v Praze-Bohnicích návštěvníky třetího pokračování slavnosti Legendy. Jedním z hlavních témat letošního ročníku bylo 30. výročí prvního startu značky Tatra na legendární Rallye Dakar, a není proto divu, že její zázemí patřilo v průběhu celého víkendu opět k nejnavštěvovanějším.

Dvojice ploch situovaných v blízkosti vchodu z ulice Čimická představila soutěžní a civilní plněpohonná vozidla úspěšně stavějící na jedinečné koncepci s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami spolu s výběrem osobních a sportovních vozů minulosti, které důstojně připomínaly bohatou tradici a sportovního ducha české značky Tatra.

Současnou atmosféru Rallye Dakar navodila expozice partnerské stáje Tatra Buggyra Racing, která přivezla speciály T815 Fat Boy a T158 Phoenix společně se zakázkovým čtyřnápravovým doprovodným vozem T158 Phoenix v provedení Euro 5. Fanoušci měli rovněž možnost osobně poznat Martina Kolomého, Josefa Kalinu, Davida a René Kiliánovy, Davida Vršeckého a další. K tradičně oblíbeným součástem prezentace poté patřily exhibiční jízdy, v nichž obě soutěžní vozidla nadšeným divákům přiblížila své schopnosti na uzavřené trati.

Rodiště slavné soutěže a dnešní místo konání podniku Africa Eco Race připomněl soutěžní vůz dakarského matadora Tomáše Tomečka. Zkušený pilot, startující v posledních letech za vlastní tým Tatra Tom Racing dorazil s charakteristicky oranžovým speciálem, využívajícím rovněž dvanáctiválcový, vzduchem chlazený agregát Tatra.

Úsměvem provázená setkání, zájem o společné fotografie a žádosti o podpis v nové knize Tatra v hlavní roli potvrdily trvalou oblibu vytrvalostních soutěží a staly se vyjádřením podpory, které zástupce obou týmů upřímně potěšily.

Mateřská automobilka na letní událost vypravila prototyp nového jednostranného sklápěče T158 Phoenix ve žlutém zbarvení. Pětinápravový automobil s celkovou provozní hmotností až 60 tun spadající do kategorie individuálních zákaznických projektů kromě svých mimořádných vlastností představil také lidský a technický potenciál, s nímž je slavný výrobce připraven uspět v nejnáročnějších tržních a terénních podmínkách. V rámci komentovaných prezentací se navíc dvakrát představil přímo u hlavního podia, kde svojí impozantní velikostí, technickými parametry a mimořádnou obratností získal uznání a obdiv diváků.

Historická část prezentace vkusně zasazená do parkového prostředí uvedla tradičně oblíbené a zajímavé osobní modely, jako T57A Roadster Sport, T603, T2-603, T613 Speciál, T613-3, T613-4 HZS, T613 M95 a T700. Okruhové soutěže upomínal formulový speciál T607 Monopost, který navíc platil až do roku 1997 za držitele československého rychlostního rekordu. Expozice provázená přátelskou atmosférou se návštěvníkům rovněž uvedla v rámci sobotních a nedělních pódiových prezentací, k nimž se k naší radosti vypravili majitelé kabrioletu Tatra 57A Roadster Sport a limuzín Tatra 2-603 model 1969 a Tatra 613-3 OTS-EU.

Těšíme se na shledanou v příštím roce!

Poděkování: Tatra Trucks a.s. (partnerská podpora expozice osobních a soutěžních vozů), Studio Olgoj Chorchoj (přistavení osobního vozu Tatra 603), soukromí majitelé (přistavení a zapůjčení osobních a soutěžních vozů), pořadatelé slavnosti Legendy (Lubor Kos, Martin Nejedlý, Zdeněk Horák, Ondřej Chamilla a další)

Více informací naleznete v případě zájmu na: www.legendy.cz.



Report: Velká cena Mohelnice, 21. 5. 2016, Křemačov



Koncem měsíce května jsme přijali pozvání partnerské kopřivnické automobilky k návštěvě její v pořadí druhé expozice na tradiční Velké ceně Mohelnice. V přirozeném prostředí nákladních vozů do těžkého terénu se letos početným návštěvníkům představil hasičský speciál TATRA 815-7 4x4 CAS 30 a nový pracovní stroj TATRA 158 Phoenix 10x10.

Žlutě zbarvená verze modelu EURO 6 s celkovou provozní hmotnostní 60 tun při užitečném zatížení 37,5 tuny, celkem 5 poháněnými nápravami vybavenými kolovými redukcemi a centrálním dohušťováním pneumatik, ochranou kabiny ve standardu FOPS/ROPS, vyhřívanou nástavbou VS-MONT o objemu 22 500 metrů krychlových, poháněná vrcholným šestiválcem PACCAR MX o výkonu 510 koní, navíc k radosti diváků přiblížila své mimořádné schopnosti při moderované exhibici na soutěžní trati a jejích obslužných komunikacích.

Na nich bylo v průběhu celého dne možné obdivovat rovněž vozidla TATRA 148, 813 a 815, předvádějící nejen krásné sportovní výkony, ale také pomáhající jako vždy skvěle připraveným pořadatelům.

Více informací naleznete v případě zájmu na: www.velkacenamohelnice.cz.



Report: Tatratreffen in Mattsee, 5. 5. – 8. 5. 2016, Rakousko



Začátkem měsíce května se v malebném okolí rakouského Salzburku uskutečnil mezinárodní sraz majitelů vozidel značky Tatra, který se stal dějištěm oficiálního znovuzrození známého uskupení Tatra Freunde International. Přátelské setkání se uskutečnilo u příležitosti 35. výročí jeho založení, aby za doprovodu nejlépe slunečného počasí obnovilo klubové tradice. Bohatý program, krásná vozidla a zájem účastníků dávají tušit, že se v průběhu nadcházejících let máme skutečně nač těšit!

Poděkování: Dalibor Lupík, za poskytnuté fotografie

Více informací naleznete v případě zájmu na: www.tatrafreunde-ev.de.



Report: Václav Zapadlík - Benzinové opojení, 15. 4. 2016, Praha



V polovině měsíce dubna jsme navštívili pražský Mánes, abychom zhlédli probíhající výstavu českého výtvarníka Václava Zapadlíka. Minimalistická expozice zasazená do funkcionalistického prostředí na vltavském nábřeží uvedla každé z tvůrčích období světoznámého umělce, jehož obrazy jsou oknem do rozkvetlé zahrady historického motorismu. Pečlivě zpodobněné automobily zrozené ruční prací, sportovní podniky napínavé do posledních metrů, kouzlo detailů, tváře osobností a původní artefakty provázené vůní motorového oleje a kožených sedadel přihlížejících vozů, to vše dlouze upoutalo naši pozornost. V hluboké úctě jsme proto uschovali vstupenku na cestu časem, která vedla například okolo československého dvanáctiválce Tatra 80.



Report: Tatra v hlavní roli, 25. 2. 2016, Kopřivnice



Předposlední únorový týden se v domovské obci slavného českého výrobce uskutečnila zajímavá akce, věnovaná nasazení jeho nákladních vozů na vytrvalostních a dálkových soutěžích. Podvečerní program byl situován do prostor kopřivnického kulturního centra a nemalá účast převyšující počet míst zdejšího promítacího sálu opětovně prokázala, že soutěžní tvář značky TATRA se mezi fanoušky těší trvalé oblibě. Těší nás proto, že se jako oficiální hosté můžeme o průběh události podělit…

V úvodní části se automobilka ohlédla za bohatou historií, tvořící základ soudobých úspěchů na mezinárodních tratích. Výslovného poděkování se ústy generálního ředitele společnosti TATRA TRUCKS Ing. Martina Bednarze dostalo více než třiceti bývalým spolupracovníkům, jejichž odhodlání a zkušenosti proměnily odvěkou touhu po vítězství v legendu známou po celém světě. Před samotným zahájením čestní hosté navštívili výrobní zázemí automobilky, která se po nelehkém období k jejich upřímné radosti úspěšně vrací na výsluní segmentu plně pohonných nákladních vozidel do těžkého terénu.

Všichni přítomní se následně stali svědky slavnostního pokřtění nové dokumentární publikace TATRA V HLAVNÍ ROLI, oslavující 30 let účasti jedinečných plně pohonných nákladních vozidel značky TATRA při nejnáročnějších světových soutěžích. Obsáhlá kniha motoristického žurnalisty Milana Olšanského a technického ředitele společnosti Ing. Radomíra Smolky připomíná jednotlivé závodní a doprovodné speciály, přibližuje zvolená technická řešení a současně vzdává hold jejich posádkám a konstruktérům. Křest proběhl pravým dakarským pískem, který letos od Růžového jezera přivezl matador Tomáš Tomeček, přičemž úlohu kmotrů převzali piloti Ota Měřínský a Martin Kolomý.

Posledním bodem programu se stala beseda s týmem TATRA BUGGYRA RACING, který letos na RALLYE DAKAR v kategorii kamionů dosáhl na osmé místo ve speciálu TATRA PHOENIX. Výsledky náročného snažení o zisk beduínů hodnotili David Vršecký, Jan Kalivoda, Josef Kalina, David a René Kiliánovi a Martin Kolomý. Prezentace obsahující poutavý audiovizuální a fotografický materiál nabídla vzácný pohled do zázemí nejtěžší rallye světa, který za všechny členy stáje nejvtipněji komentoval zkušený navigátor Josef Kalina. Týmový manažer Jan Kalivoda dále naznačil, že v nadcházejícím ročníku se fanoušci zřejmě dočkají druhého soutěžního vozu TATRA PHOENIX.

Velký zájem návštěvníků o novou publikaci, stejně jako živá diskuze čestných hostů potvrzují, že v průběhu jediného podvečera vše důležité říci nelze. Jsou tedy příslibem dalších podobných setkání pod značkou TATRA, na která se při vědomí blížících se výročí začínáme těšit…

Děkujeme partnerské společnosti TATRA TRUCKS za obdržené pozvání, které jsme rádi přijali.



Tatralobit: Trilobita Aerodynamica, 5. 3. 2016



Praha, 5. března 1934

Vážený pane inženýre Barrande,

dovolujeme si Vás touto písemností naléhavě obtěžovat, abychom se podělili o vskutku ojedinělý objev dosud neznámého řádu Trilobitů, učiněný v ranních hodinách po zahájení prací.

Zkamenělý tvor s nimi vykazuje společné elementární znaky, jako jsou tělesná stavba, způsob pohybu a zdroj potravy. Zásluhou výjimečně úhledného tvaru však na rozdíl od exemplářů z četných zahraničních lokalit musel patřit k nejrychleji se pohybujícím živočichům prvohorního období. Z absence ostrých kyčlí je navíc možné usuzovat, že se jednalo o druh mírumilovný. Věříme, že podrobnosti vyplynou z bližšího ohledání na půdě našeho ústavu, jehož výsledky budeme netrpělivě očekávat.

Jsme si více než plně vědomi, že jste měl dnes v zámyslu se na pozvání Vašich přátel ze zastoupení automobilky Tatra v Praze-Střešovicích nerušeně zúčastnit předvedení jejího nového osobního vozu. Domníváme se však v upřímné shodě, že dnešní nález by neměl být prost Vaší alespoň dočasné přítomnosti, ba co více, mohl by osvětlit celou řadu budoucích skutečností, které nyní můžeme z vědeckého hlediska pouze předpokládat…

Kolektiv Archeologického ústavu Praha, pracující v nalezišti č. 77

Tatralobit (Trilobita Aerodynamica) je stylizovaná variace známého prehistorického druhu Trilobitů, inspirovaná aerodynamickými vozidly kopřivnické automobilky Tatra, zejména poté vůbec prvním sériově vyráběným proudnicovým automobilem Tatra 77. V alternativní dimenzi by citovaný archeologický objev prokázal jeho nadčasové tvarování, podložené 500 miliony let od raného výskytu ve starších prvohorách. V našem světě je vyobrazená grafická podoba oslavou 82. výročí jeho prvního představení československým novinářům, které se uskutečnilo 5. března 1934.

Idea: Josef Kasperkevič, Tatra Heritage, z.s. (www.tatraheritage.cz)
Realizace: Ing. Petr Nečas, Nečas Graphics (www.necasgraphics.cz)

Tatra 603: Šest desetiletí mezi proudnicemi času, 3. 2. 2016



Koncem ledna a začátkem února se právě před šedesáti lety v zahraničí poprvé představila zcela nová limuzína Tatra 603. Stalo se tak v rámci zimních olympijských her pořádaných v italských Dolomitech roku 1956. Poslední osobní automobil značky s proudnicovou karoserií se ve výrobě udržel až do poloviny 70. let minulého století, kdy byl uveden nástupce v podobě modelu Tatra 613, jehož design byl symbolicky navržen právě v Itálii.

Blahopřejeme!

Testování: Ecorra Sport V8, 4. 10. 2015, Kopřivnice

Začátkem měsíce října naše sdružení organizačně podpořilo testování osmiválcového soutěžního speciálu, stojícího na základech jedinečného kupé vzniklého u příležitosti 100. výročí zahájení produkce osobních vozidel v Kopřivnici.

Dějištěm dopoledních jízdních zkoušek se stal zkušební polygon světoznámého výrobce, s nímž naše sdružení průběžně rozvijící partnerskou spolupráci. Slunečné počasí navíc areál ukázalo v malebných podzimních barvách, které přispěly ke vzniku řady krásných záběrů ve fotogalerii.

Celý článek



Exhibice: Tatra na Barum Czech Rally Zlín 2015, 28. 8. 2015, Zlín

Kopřivnická značka má v prezentaci na soutěžních podnicích bohatou tradici. Právě proto se letos program nákladních vozů do těžkého terénu představil divákům již 45. ročníku prestižní Barum Czech Rally Zlín, a to jako výsledek úspěšné spolupráce společností ZLINER a TATRA TRUCKS.

Celý článek


Expo: Legendy 2015, 13. a 14. 6. 2015, Praha

V polovině měsíce června se v areálu psychiatrické nemocnice v Praze – Bohnicích uskutečnil již druhý ročník motoristické slavnosti Legendy. V evropském měřítku pozoruhodná událost spojující minulost se současností, statické výstavy s exhibičními jízdami a širokou veřejnost se slavnými osobnostmi se samozřejmě nemohla obejít bez prezentace tradiční české značky Tatra.

Celý článek


Profil: Vlastislav Výborný, 15. 5. 2015, Štramberk

Design je ve světě automobilů poměrně mladou disciplínou, jejíž význam nabyl zásadní vážnosti až celá desetiletí od vzniku prvního automobilu. Za nespočetné množství ustálených řešení dnes vděčíme absolventům klasických výtvarných oborů, kteří do strojírenského průmyslu postupně vnesli svůj umělecký talent. V polovině měsíce května jsme se proto vydali za jedním z těch, kteří svou prací vtiskli nezaměnitelnou podobu automobilům z Kopřivnice. Naším hostitelem se stal úspěšný český designér Vlastislav Výborný.

Celý článek


Report: Sraz historických nákladních automobilů, 30. 5. 2015, Chotouň

Koncem měsíce května jsme po předchozí domluvě zavítali na tradiční setkání nákladních vozů v okolí města Kolín. Pořadatelem uzavřené akce a naším příkladným hostitelem se stal Tatra Historik Klub ČR, který letos po dvouleté odmlce úspěšně navázal na neméně zdařilé předcházející ročníky.

Třídenní akce nabídla možnost přátelského setkání všem, kdo vlastní, renovují a provozují historické nákladní automobily. Stranou pozvání pořadatelů však nezůstávají ani majitelé dalších dopravních prostředků, kteří na akci přivezli například krásné autobusy či traktory. Domácí vášeň pro poctivou mechaniku potvrdila celková účast více než třiceti posádek, mezi nimiž samozřejmě nescházela vozidla značky Tatra.

Obdivovat jsme proto mohli bezmála dvacet vozů kopřivnického výrobce, sestávajících z legendárních modelů Tatra 111, Tatra 147, Tatra 805, Tatra 138, Tatra 148, Tatra 813 či Tatra 815. Zastoupení se dočkaly civilní a vojenské valníky, cisterny, sklápěče a jeřáby. Pověstnou českou zručnost pak prokázala nejen vysoká úroveň provedených renovací, ale také věrnost dálkově ovládaných modelů, které přijely svým větším sourozencům na pomoc.

Zřejmě nejsilnějším zážitkem se však pro všechny zúčastněné stala sobotní návštěva pískovny, kde si měly posádky jedinečnou možnost společně zajezdit. Lehce smáčený povrch nabídl příjemně náročné a velmi zábavné svezení, při němž vozům nehrozilo vážnější poškození. Není tedy divu, že účastníci areálem nadšeně křižovali několik dlouhých hodin, během nichž patentovaný podvozek s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami nejednou prokázal své přednosti jak šoférům, tak přihlížejícím…

Děkujeme pořadatelům za vřelé přijetí, majitelům vozidel za ukázku jejich strojů a těšíme se na další setkání věnované dopravním prostředkům, pro něž je velké místo nutné nejen v srdci, ale především v garáži!

Více informací naleznete v případě zájmu na: www.tatratruck.cz.



Melancholie: Tatra 613-4


V předlouhé kapotě se proti zapadajícímu slunci odráží plachtící hejna. Pohled ve tváři za rozměrnou sluneční clonou se upíná vpřed. Šofér svírá věnec volantu, v lehkém náklonu zatáčí vpravo, rázně sešlápne pedál spojky a mávnutím zápěstí vyřadí. Otáčky motoru padají k volnoběhu, zastavení provází mírné zhoupnutí přídě. Náhle se rozestoupí zdivo boxů a na stanovišti časoměřičů se rozsvítí stolní lampa. Traťoví komisaři mávají vlajkami, kolem vozu se sbíhají mechanici. Kontrolují stav pneumatik a nahlížejí pod kapotu, zpod níž vzlíná vůně paliva. Motorem zní chladnoucí olej a nádrž začíná plnit směs aditiva a benzínu. Napětí na komentátorském stanovišti stoupá. Řidič stojící vedle vozu mrštně nasedá a zapíná bezpečnostní pás. Cvaknutí zámku pod kapotou stíhá znělé probuzení motoru. Automobil kvapně zrychluje podél nízké zdi a na cílové rovince se řadí k ostatním. Boxová ulička utichne, přítomné pohltí minulost a tmou se rozléhá zvuk osmiválce. Vítězství je stále na dosah…

Josef Kasperkevič, 25.5.2015

Report: Okruh Českobrodský, 1. 5. 2015, Český Brod

Začátkem měsíce května jsme přijali pozvání k návštěvě úspěšně obnoveného sportovního podniku, pořádaného v Českém Brodě. Na posádky, které neodradilo zatažené počasí, čekal velice příjemný program spojený s měřenou vyjížďkou po okolí.

Přátelská akce, navazující na předválečnou tradici, začíná setkáním na historickém náměstí Českého Brodu. Zde se dopoledne za obdivu přihlížejících shromáždí několik desítek automobilů a motocyklů různého stáří, které se po poledni vydají na přibližně třicet kilometrů dlouhý okruh v okolí města. Posádky trasu vedenou po běžných komunikacích projíždějí v obou směrech a rozhodující pro vítězství není rychlost, ale pravidelnost.

K naší radosti se letošního ročníku zúčastnilo hned několik posádek s osobními vozidly značky Tatra. S početnou skupinou diváků jsme proto znovu obdivovali účelnou konstrukci modelů Tatra 57a/57b, elegantní design vozu Tatra 600 Tatraplan či majestátnost limuzín Tatra 603. Zhlédnout však bylo možné i celou řadu sedanů, kupé, kabrioletů a roadsterů, v jejichž rodném listě bychom našli Československo, Velkou Británii, Německo, Itálii či Sovětský svaz…

Děkujeme pořadatelům za hezký zážitek, blahopřejeme vítězům k dosaženým výsledkům a těšíme se již dnes na příští ročník milého setkání!

Více informací naleznete v případě zájmu na: www.cbokruh.wz.cz
Poděkování: Studio 613, za spolupráci při pořízení jízdních fotografií (www.studio6137.webnode.cz)



Znovuzrození: Parkhotel Praha, 23. 4. 2015, Praha

Začátkem měsíce dubna se naše sdružení stalo hrdým partnerem prvního československého designového hotelu, Parkhotelu Praha. Koncem měsíce dubna jsme poté podpořili jeho slavnostní znovuzrození, a to zprostředkováním účasti vozidel Tatra 603.

Celý článek


Tatron Heritage: The game has changed, 5. 3. 2015


„Milý deníčku, dnes je 5. března 1934. V novinách psali, že na pražském autosalonu se veřejnosti představí nový osmiválec Tatra 77. Nastupuji proto do tramvaje a za chvíli procházím branou výstaviště. Zastavuji se pod tabulí s nápisem Tatra. Vůz je středem pozornosti návštěvníků. Svým vzhledem nepřipomíná nic, co jsem doposud viděl. Přestože stojí, prostor kolem jeho proudnicové karoserie jako by neustále ubíhal vzad. Mám pocit, že se naše současnost zase přiblížila k budoucnosti. Automobil se změnil ve hvězdolet.“

Tatron Heritage je netradiční oslava březnového výročí představení vozu Tatra 77. Světově prvního sériově vyráběného automobilu s aerodynamickou karoserií, jehož modernistické pojetí se pravého uznání dočkalo až ve vzdálené budoucnosti. Za podobně přelomové je s odstupem času považováno rovněž uvedení snímku „Tron“ z roku 1982. Během let dosáhl kultovního statusu, a proto se spolu se zaslouženým uznáním dočkal v roce 2010 pokračování s názvem „Tron: Legacy.“ Základní téma vzniklo zasazením futuristického vozu do technokratického prostředí obou filmů. Text je převzatým názvem skladby z filmového soundtracku od francouzského dua Daft Punk. Výsledkem je poté zcela přirozené spojení, které na odkazu minulosti staví budoucnost. Tron se změnil v Tatron.

Idea: Josef Kasperkevič, Tatra Heritage, o.s. (www.tatraheritage.cz)
Realizace: Ing. Petr Nečas, Nečas Graphics (www.necasgraphics.cz)

Fascinace: Tatra T602 Tatraplan Sport, 15. 1. 2014, Frenštát pod Radhoštěm

Dřevo má v automobilové produkci pestré zastoupení. K tradičním způsobům jeho zpracování se řadí výroba karoserií či nejrůznějších modelů. Zkušenosti s výše uvedeným lze však zúročit ve zcela nečekané formě, například šlapacím autíčku s laminátovou karoserií. Právě proto jsme v polovině měsíce ledna zavítali za panem Jalůvkou ze společnosti JJ-Model, který pro svého syna vyrobil krásnou zmenšeninu závodního speciálu Tatra T602 Tatraplan Sport.

Celý článek


Návštěva: Výtopna Zlíchov, o.s., 25. 4. 2014, Praha

Tradičně různorodá provedení nákladních vozidel kopřivnické značky odráží množství požadovaných úkolů, od přepravy materiálu v nejrůznějších terénních podmínkách až po tahání nákladů nadměrné velikosti. Zvláště zřejmé jsou přednosti konstrukce v prostředí historické železnice. V průběhu posledního dubnového víkendu jsme proto zavítali do bývalé výtopny v městské části Praha - Zlíchov, abychom se o poutavém spojení silniční a železniční techniky dozvěděli více.

Celý článek


Návštěva: Petr Ptáček, 26. 4. 2014, Praha

Technika je trvalou inspirací pro umělecké ztvárnění, které se nezřídka vrací k romantické minulosti. K výtvarným technikám věrně probouzejícím vzdálenou historii se řadí rovněž kamenotisk, známý jako litografie. Jedním z našich dlouhodobě nejpopulárnějších autorů je Petr Ptáček z Prahy, který zpracoval hned několik námětů spojených se značkou Tatra. Koncem měsíce dubna jsme proto po vzájemné domluvě zavítali do jeho domácího atelieru, abychom se o něm samotném a litografii jako takové dozvěděli více.

Celý článek


Fascinace: Tatra 815 8x8 CAS-32 SDH Hrušky, 20. 10. 2013, Hrušky

Činnost dobrovolných hasičských sborů patří v naší zemi k tradicím přecházejícím z generace na generaci. Značka Tatra má u našich hasičů dlouhodobě své nezastupitelné místo a její plněpohonná vozidla jsou ceněná rovněž na Hodonínsku. Zde k zásahům vyjíždí sbor dobrovolných hasičů z obce Hrušky, disponující unikátním speciálem Tatra 815 8x8 CAS-32.

Vozidlo stojící na základě exportního vojenského tahače těžkých přívěsů s valníkovou ložnou plochou a navijákem získala obec Hrušky po nelehkém jednání v roce 2004. Celkovou proměnou vůz následně prošel v dílnách společnosti Hateco Pečky, a to v první polovině roku 2007.

Celý článek



Předpremiéra: Století Miroslava Zikmunda, 1. 9. 2014, Zlín

Začátkem měsíce září jsme přípravou spanilé jízdy podpořili světově první promítání dokumentárního snímku Století Miroslava Zikmunda, které se uskutečnilo ve zlínském Velkém kině.

Přestože počasí svedlo rozplakat sebe samé, nadšení účastníků uhasit nedokázalo. Osm krásných vozidel před budovou kina, osm sálajících osmiválcových motorů, osm posádek připravených stisknout klakson na pozdrav člověku, jehož zájem, schopnosti, odvaha a pečlivost významně přispěly k celosvětovému renomé kopřivnické značky Tatra.

Ing. Miroslav Zikmund, náš legendární cestovatel a spisovatel, přichází, doprovázen svojí holkou Marií, jak ji láskyplně nazývá, a režisérem dokumentu, Petrem Horkým. Z očí mu srší nadšení a na tváři se mu zračí úsměv, který všichni přítomní rádi opětují. Přivítání vzácné osobnosti se mezi prvními osobně ujímá pan Ing. Petr Karásek, generální ředitel TATRA TRUCKS a.s.

Zanedlouho poté je úvodním slovem zahájeno promítání očekávaného snímku. Snímku, který upřímnou a především lidskou formou provždy spojil v jeden celek vše, co jsme věděli, s tím, co jsme netušili. Dlouhé ovace ve stoje potvrzují, že letitá práce dosáhla svého cíle. Jsou zároveň nejlepším doporučením ke zhlédnutí filmu.

Závěrečná diskuze přináší řadu nezapomenutelných okamžiků. Ing. Miroslav Zikmund zodpovídá každou otázku svou osobní vzpomínkou, kterou uzavírá úsměvnou a nadčasovou pointou. Z jeho slov lze číst nezměrnou zkušenost a vzácnou pokoru, které přivádějí k úvahám o skutečné hodnotě životního úspěchu.

Ing. Miroslav Zikmund letos oslavil 95. narozeniny. Každý den se věnuje zápisům do svého osobního deníku a nepřestává cestovat. Počínaje cestou k přátelství, následované cestou kolem světa, přes cestu k vlastním kořenům až po stále pokračující cestu ke čtenářům, posluchačům a divákům několika generací.

Považujeme proto za velkou čest, že jsme k tomuto slavnostnímu okamžiku směli přispět a děkujeme všem, kteří se k nám připojili. Byl to přesný součet náhod!



Report: MOTORY-OSTRAVA, 26. 7. 2014, Ostrava

Koncem měsíce července přijalo naše sdružení pozvání k nově připravené akci, konané v jedinečném industriálním prostředí Dolní oblasti Vítkovice. Pořadatelé před sebe postavili cíl představit na jednom místě stroje poháněné různými druhy motorů, který nás upřímně nadchl. Vzduchem chlazené motory tvoří v historii motorismu pozoruhodnou kapitolu, a proto jsme se rozhodli povědomí o konání výstavy rozšířit mezi majitele a příznivce vozidel značky Tatra.

Po vzájemné domluvě s organizátorem akce byla pro vozidla kopřivnické automobilky vyhrazena zvláštní plocha. Zde se představila řada osobních vozů, zastoupená modely T54, T57, T87, T600, T603 a T613, doplněná nákladními vozidly modelových řad T805, T813 a T158 Phoenix. Návštěvníkům se dále naskytl pohled na zajímavá osobní, sportovní a nákladní vozidla české, německé, francouzské, britské, americké a ruské produkce. Čas nám rovněž zpestřila možnost navštívit bývalou vysokou pec a dozvědět se více o historii areálu, který je světovým unikátem.

Děkujeme našim kolegům za obdrženou pozvánku, příjemně strávenou sobotu a přejeme zdar nadcházejícím ročníkům, které velmi rádi podpoříme!!!

Více informací naleznete v případě zájmu na: www.motory-ostrava.cz.



Fascinace: Tatra 77, 22. 6. 2014, Praha

V druhé polovině měsíce června přijalo naše sdružení exkluzivní pozvánku k předpremiéře renovovaného vozu Tatra 77. Komorní akce zasazená do prostředí pražského centra DOX ohromila nikoliv jednou, ani dvakrát, leč rovnou třikrát. Proč ne?!

V prvé řadě je Tatra 77 naplněním velkého snu svého majitele, Ing. Pavla Kasíka. Renovace trvající bezmála dvě desetiletí si jistě žádala nezměrnou touhu, odhodlání, trpělivost, pečlivost a zručnost, proti nimž stálo zanedbatelné množství dochovaných vozů, náhradních součástí, podkladů a vzpomínek. Po všech stránkách náročná rekonstrukce potvrdila, že Tatra 77 platí za automobil, kterému sluší pouze to nejlepší. Důkazem budiž použité materiály a prvotřídní kvalita jejich zpracování. Vidět vozidlo ve své původní, dokonale celistvé a především plně funkční podobě je tudíž dech beroucím zjevením.

Za druhé, neméně důležité je automobil chápat v historických souvislostech. Tatra 77 se veřejnosti poprvé představila již v rámci pražského autosalonu na jaře roku 1934. Kopřivnická značka si zde připsala významné prvenství, jelikož zákazníkům nabídla sériově vyráběný vůz s aerodynamickou karoserií v předstihu proti mezinárodním konkurentům. Tatra 77 je milníkem, který severomoravskou automobilku zařadil mezi nejslavnější výrobce světa. Minimalistické pojetí je ve své nenucené okázalosti nadčasové a nabízí otázku, jak muselo působit ve své době, jestliže stále svede uhranout. Dokončení vozu lze proto chápat jako důstojnou oslavu letošního 80. výročí.

Za třetí, v kontextu zdokumentované minulosti je zřejmé, že Tatra 77 není zásadní pouze jako automobil, ale rovněž jako symbol období svého vzniku. V proudu času získala rozměr uměleckého díla, které dalece přesahuje základnu svého původního účelu a hranice dané užitnou hodnotou. Základní myšlenka, estetické ztvárnění, konstrukční řešení a řemeslné provedení utvářejí v příkladné harmonii vjem celku, jehož hodnota je proti součtu dílčích prvků nezměrná. Tatra 77 zůstává připomínkou jedinečné tvůrčí filozofie a trvalou předzvěstí lepší budoucnosti. Jeví se tedy jako příznačné, že jsme se s ní setkali v Centru současného umění.

Dovolujeme si šťastnému majiteli poblahopřát ke zdárnému dokončení renovace a popřát mnoho radosti spojené s užíváním vozu, zasluhujícího naše upřímné uznání. Ať žije čistá!

Poděkování: Economia, a.s., za obdrženou pozvánku (www.economia.ihned.cz).



Expo: Motoristická slavnost Legendy, 14. a 15. 6. 2014, Praha

V polovině měsíce června reprezentovalo naše sdružení tradiční českou značku Tatra na motoristické slavnosti Legendy. V tuzemském měřítku ojedinělá akce s konečnou účastí přes šest set automobilů se uskutečnila v malebném prostředí rozlehlého parku psychiatrické nemocnice v Praze-Bohnicích.

Přes dva měsíce pečlivě připravovaná expozice nabídla výběr z poválečného období, zastoupeného ucelenou řadou osobních a závodních vozů. Výrobu osobních automobilů více než důstojně připomněla Tatra T87, Tatra T600 Tatraplan, Tatra T603, Tatra T613 a Tatra T700. Bohatou soutěžní tradici připomněl vůz Tatra T601 Tatraplan Monte Carlo, Tatra T607 Monopost, Tatra T603 B5 a Tatra Eccorra V8 Sport. S ohledem na letošní 100. výročí zahájení sériové výroby nákladních automobilů se rovněž představila nezdolně působící TATRA T158 Phoenix v provedení 8x8.

V průběhu celého víkendu se výše zmíněná přehlídka vozů těšila mimořádné pozornosti odborné a široké veřejnosti, od pamětníků, přes majitele, nadšence až po rodiče s dětmi. Zvláště upřímná radost dětí a vyjádřené uznání pamětníků potvrdily naše přesvědčení, že kopřivnická značka na akci podobného formátu nemohla scházet. Dle diváckého ohlasu mimořádně úspěšná byla čtveřice exhibičních jízd se speciálem Tatra T603 B5. Zaslouženého obdivu se dočkala rovněž TATRA T158 Phoenix, cíleně vystavená na místě ukazujícím přednosti své konstrukce.

Předem potvrzenou skupinu vozů navíc během obou dní spontánně podpořili soukromí majitelé, kteří naši expozici vkusně doplnili přistavením dvojice limuzín Tatra T603-2 či krásného kabrioletu Tatra T57.

Děkujeme pořadatelské společnosti CUBE production, jmenovitě panu Luboru Kosovi, zakladateli slavnosti a panu Ivanu Perneckému, obchodnímu řediteli za jednání vstřícné ke všem našim požadavkům a těšíme se již dnes na příští ročník, který si motoristická slavnost rozhodně zaslouží. Legenda pokračuje!

Poděkování: Regionální muzeum v Kopřivnici, o.p.s., za zapůjčení vozů Tatra T607 Monopost a T601 Tatraplan Monte Carlo (www.tatramuseum.cz); Muzeum sportovních vozů v Lánech, za zapůjčení vozu Tatra Eccorra V8 Sport (www.auto-muzeum.cz); Autoservis Krnepo, za zapůjčení vozů Tatra T613-1, T613 S a T613-4 (www.autokrnepo.cz); Auto Pašek, za zapůjčení vozu TATRA T158 Phoenix 8x8; Alessandro Pasquale, generální ředitel Karlovarské minerální vody, a.s. za zapůjčení vozu Tatra T87; Jan Němeček a Michal Froněk, zakladatelé designového studia Olgoj Chorchoj za zapůjčení vozu T603-1 (www.olgojchorchoj.cz); Stanislav Hajdušek, za zapůjčení a exhibice vozu Tatra T603 B5; Zdenek Hajdušek, za zapůjčení vozu Tatra T600 Tatraplan; soukromí majitelé, za zapůjčení vozů Tatra T603-2 a T57.



Vizualizace: Slovenská strela

Ocelová kola rozrážejí vzduch nad sluncem zalitou železniční tratí. Před návěstím zahouká siréna, zvuk se rozléhá údolím. Lidé na malebném nádraží zpozorní. Nesměle přistupují k rezonujícím kolejím, stíní si rukou. Tváře odrážejí nedočkavost následovanou úžasem. Kotoučová brzdná soustava u nástupiště plavně zastavuje novotou zářící železniční vůz. Karmínově zbarvená karoserie proudnicového tvaru odráží zkušenosti s produkcí automobilů. Drážní mechanici stojící opodál si postupně rozdělují údržbu elektromechanického pohonu. Nadšení pozorovatelé živě diskutují, skupina chlapců podává strojvůdci bandasku s večeří. Při pohledu na nové dílo československého průmyslu stojí rozum i čas. S více než hodinovou rezervou překonává rekord na trase Praha-Brno-Bratislava. Dobu svého vzniku předjíždí o celou řadu let. Slovenská strela.

Vizualizace vznikla v rámci unikátního dokumentárního projektu, jehož oficiálním partnerem je Tatra Heritage, o.s.

Více o vizualizaci naleznete v případě zájmu na:
https://www.behance.net/gallery/16893831/Tatra-M290-Slovenska-strela



Jarní setkání majitelů klasických závodních automobilů, 6. 4. 2014, Brno

Na sklonku prvního dubnového víkendu jsme přijali pozvání k účasti na jarním setkání majitelů klasických závodních automobilů, pořádaném v rámci tradičního tuningového srazu na Masarykově okruhu v Brně. Přestože jsme na místo dorazili cestovním vozem, připojili jsme se rovněž k první okruhové rozjížďce. Ostré tempo legendárních vozů mnoha značek se od diváků právem dočkalo nadšeného ohlasu. Pět kol na závodní dráze zároveň jednoznačně potvrdilo, že vozidla s motorem vzadu a náhonem zadních kol mají pro sportovní nasazení množství předností. Děkujeme našim přátelům za pozvání a nezapomenutelný zážitek, naše řidičské dovednosti budeme při nejbližší příležitosti rádi rozvíjet!



Tatra MTX V8: Příjemné mrazení

Koncem měsíce ledna jsme zavítali ke druhému funkčnímu vzorku vozu Tatra MTX V8, a to ve vzácné společnosti Ing. Jiřího Krále. Přestože venku panovalo mrazivé počasí, uvnitř zavládla vřelá atmosféra. Po více než dvaceti letech se zde totiž přední český designér a konstruktér opětovně shledal se svou slavnou prací, nadčasově tvarovaným sportovním automobilem s mechanikou vozu Tatra 613, na jehož návrhu pracoval se svým otcem, věhlasným automobilovým designérem Václavem Králem.

Celý článek


Tatra 613: Tři králové

Celý článek

Report: Tatrou 613 na Ještěd, 26. a 27. 8. 2013, Liberec

1973

Píše se rok 1973 a na modré obloze září horké letní slunce. Na prestižní výstavě Autoprogres se v Praze veřejnosti poprvé představuje zcela nová osmiválcová limuzína Tatra 613. Zanedlouho poté je oznámeno slavnostní otevření futuristického vysílače a hotelu na vrcholu hory Ještěd. Vrcholu, který s předměstím Liberce spojila již v roce 1933 lanová dráha.

2013

Píše se rok 2013 a majestátní osmiválcová limuzína Tatra 613 se zapsala do historie jako poslední zcela nový osobní model, představený kopřivnickou značkou Tatra. Rotační hyperboloid na vrcholu hory Ještěd se již před časem stal českou stavbou století, a přestože je viditelně ošlehán větrem, neztrácí nic ze svého kouzla, zvláště při pohledu z kabiny zdejší lanové dráhy.

Celý článek



Report: Baťův institut 14-15, 24. 8. 2013, Zlín

Koncem měsíce srpna jsme navštívili Baťův institut 14-15 ve Zlíně, sídlící v budovách číslo 14 a 15 původního areálu podniku Baťa. Zdařilá rekonstrukce proměnila léta chátrající objekt v moderní kulturní centrum evropské úrovně, zahrnující muzeum, galerii, knihovnu a prostory s alternativními možnostmi využití. Při obnově funkcionalistického objektu z betonu, kovu a skla došlo ke sloučení několika expozic Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně a vznikl reprezentativní prostor, v němž postupně naleznou své zázemí další organizace působící ve Zlínském kraji. Slavnostního otevření se komplex dočká 27. září letošního roku.

Středem našeho zájmu se při návštěvě stala především expozice věnovaná zlínskému obuvnickému fenoménu, prvorepublikovému období rozvoje města, cestovatelské vášni zdejších rodáků a věhlasné filmové tvorbě, sídlící ve 3. podlaží budovy číslo 14 pod souhrnným názvem Princip Baťa. Tato ucelená sbírka doplněná množstvím audiovizuálních a interaktivních instalací představuje celou řadu dobových artefaktů, zasazených do společenského, kulturního a politického rámce své doby. Neopomíjí při tom žádnou z významných osobností, které se na rozvoji města, budování podniku a filmové produkci podílely a za použití přehledných, srozumitelných a přitažlivých prostředků svědčí o snaze důstojnou formou navázat na pokrokové smýšlení, řemeslnou zdatnost a tradici započatou předchozími generacemi. Z pohledu milovníků kopřivnické značky rozhodně nelze opomenout ani část expozice věnovanou cestám inženýrů Hanzelky a Zikmunda, které přirozeně vévodí aerodynamická Tatra 87.

Ve 2. podlaží budovy číslo 14 se návštěvníkům otevírá expozice nazvaná Prostor Zlín, kde si mohou prohlédnout sbírku výtvarného umění zdejších autorů a nahlédnout do původního urbanistického konceptu města se všemi unikátními řešeními. Příznivce vzduchem chlazených motorů jistě potěší zmínka o designovém návrhu vozidel Tatra 603 a Tatra 138 spolu s ukázkou dobového projektu na rozšíření servisu značky Tatra.

Přízemí budovy číslo 14 představuje krátkodobé výstavy především výtvarného umění a slouží rovněž k pořádání veřejných i soukromých akcí. Zpět u recepce se lze rozloučit přímo slovy Tomáše Bati: "Raději býti dobrým obuvníkem, nežli špatným králem." Dobrá je totiž už pouhá možnost bez větších potíží přezout část uzavřeného výrobního areálu s pevnou podešví do lehké vycházkové obuvi kulturního centra. Sama o sobě je důkazem nadčasové filozofie a živoucí připomínkou lepší budoucnosti, přičemž dává přesvědčivou odpověď na otázku, zda by snaha zakladatele slavné obuvnické společnosti při odlišném historickém vývoji dokázala obstát v čase. Ač by to pro svoji vrozenou skromnost zřejmě slyšel nerad, v prostorách Baťova institutu nelze než uznat, že i po více než 80 letech městu Zlín nadále kraluje.

Více informací o muzeu naleznete v případě zájmu na: www.14-15.cz .



Report: První otevření depozitu, 9. 8. 2013, Bystřice nad Pernštejnem

Koncem měsíce července přijalo naše sdružení pozvání k prvnímu otevření depozitu Veterán Tatra Klubu Bystřice nad Pernštejnem, spravovaného rodinou Proseckých. Komorní událost předcházející tradičnímu sobotnímu memoriálu Františka Proseckého seniora dala hostům příležitost zhlédnout dosavadní výsledek často nelehkého úsilí o vybudování vlastní expozice.

Převážně osobní sbírka vozidel našla po letech na Bítově a Dolní Rožínce zázemí přímo v Bystřici nad Pernštejnem, a to v areálu tamějšího lihovaru. Mohutná budova s dřevěným krovem tvoří pro muzeum ideální prostředí. Přeměna v útulnou expozici si ovšem žádala bezmála dvě léta času, nezanedbatelné množství finančních prostředků a především nezměrné množství poctivé práce. Vznik depozitu finančně podpořil rovněž kraj Vysočina a město Bystřice nad Pernštejnem, jehož zástupci se otevření zúčastnili.

Po slavnostním přestřižení pásky vstoupili domácí a zahraniční hosté do svatostánku motorismu, v němž našlo své místo na třicet vozidel, řada motocyklů a množství souvisejících artefaktů, trofejí a hraček. Jednoznačnou převahu má v expozici česká značka Tatra, provázená francouzským Citroenem, německým Volkswagenem a sovětskými výrobci GAZ, VAZ a Volha. Kopřivnickou automobilku reprezentují osobní a nákladní vozidla v rozpětí let výroby od 20. do 90. let minulého století. Nezastupitelné místo má ve sbírce Tatra 12, Tatra 57, Tatra 75, Tatra 805, Tatra 603 a Tatra 613, jež doplnilo hned několik rarit, kupříkladu hasičská Tatra 43, na pohřební vůz přestavěná Tatra 30, osmiválcovým motorem osazená Tatra 600 Tatraplan či nákladní Tatra 128. Jak jsme se navíc dozvěděli, současná podoba muzea není konečná a pro příští sezonu dozná dalších úprav a rozšíření.

Na vyvěšeném dobovém transparentu se dočteme, že mír je tam, kde si děti hrají. A protože vlastnictví historického vozu je nekončící hrou, jsme pevně přesvědčeni, že nově otevřené muzeum bude nejen pro děti místem poznání, radosti a míru…

Děkujeme panu Martinu Proseckému za osobní prohlídku a přejeme všem členům Veterán Tatra Klubu Bystřice nad Pernštejnem mnoho zdaru v jejich úsilí!

Více informací o muzeu naleznete v případě zájmu na: www.malirstvi.jihlavsko.com .



Navštívili jsme: Museum užitkových vozidel, 5. 7. 2013, Trhové Sviny

Začátkem července navštívilo naše sdružení muzeum užitkových vozidel v Trhových Svinech. Přivítal nás v něm osobně provozovatel muzea a majitel všech vystavených automobilů pan Jiří Hlach, původní profesionální šofér a pozdější koncesionář značky Tatra. Rozsáhlá sbírka je přehlídkou nejslavnějších nákladních a vybraných osobních modelů kopřivnického výrobce, pro něž tvoří rozměrná hala původního dřevozpracujícího podniku ideální prostředí. Prosvětlená budova je po obvodu zdobena fotografiemi a ukázkami motorizací. Středem zájmu návštěvníků jsou následně osmiválcové, desetiválcové a dvanáctiválcové typy Tatra 111, Tatra 115, Tatra 805, Tatra 138 a 148, Tatra 813 a Tatra 815. Každá modelová řada je navíc zastoupena v několika rozličných, často současně vzácných provedeních. V této souvislosti se sluší zmínit kupříkladu vozidla Tatra 111 s jeřábem HSC-4, Tatra 805 "Komando", silniční tahač Tatra 813 či letištní speciál Tatra 815 TPL. Produkci osobních vozů připomíná třetí série modelu Tatra 603 a první a čtvrtá série spolu se dvojicí sanitních vozů Tatra 613. Vzpomínkou na hromadnou dopravu je raritní horský autobus Tatra 500 HB. Ke zhlédnutí jsou rovněž další vozidla domácí a zahraniční produkce, kupříkladu značek Škoda, Ford či Mercedes-Benz. Převážná většina exponátů je navíc plně funkční, což nejlépe dokazuje příležitostná účast na veteránských setkáních, provázená zaslouženou pozorností.

Muzeum dává pamětníkům vzácnou možnost připomenout si léta provázená zvukem meziplynů a vůní vzlínajícího paliva a současně mladším generacím jedinečnou příležitost porozumět úspěchu značky Tatra. V současnosti je nicméně další existence muzea ve stávající podobě přesto nejistá. Doufejme proto, že jednání o provozu budou úspěšná a zajímavá expozice se rovněž v příštím roce otevře domácím a zahraničním návštěvníkům stejně jako letos.

Děkujeme za vřelé přijetí a pevně věříme v příští návštěvu!

Více informací o muzeu naleznete v případě zájmu na: www.autodepojih.cz .



Report: Víkendová dopravní nostalgie, 16. 6. 2013, Brno

Víkendová přehlídka historických dopravních prostředků patří v rámci festivalu Brno město uprostřed Evropy tradičně k nejoblíbenějším. Každoročním zpestřením pro majitele osobních vozů a motocyklů je nedělní setkání a přehlídka pořádaná Technickým muzeem v Brně.

Komorní formát akce spolu s neformálním pojetím rovněž letos přispěl k příjemné atmosféře. V průběhu dopoledne se na parkovišti v areálu muzea shromáždilo na dvacet vozidel různého stáří a značek. Kopřivnickou automobilku reprezentoval především model Tatra 57 a Tatra 613. Z československé produkce se dále představila kupříkladu Zbrojovka modelem Z9 a Z18 a mladoboleslavská Škoda modelem 450. Zahraniční produkci zastupovala německá značka DKW a Porsche spolu s britským Morganem a MG.

Čas před odjezdem k plánované přehlídce účastníkům zkrátila možnost navštívit expozici muzea, nově doplněnou o výstavu radiopřijímačů a televizorů. Jako vždy přívětivý kolektiv zaměstnanců nechal zavzpomínat na éru žhnoucích elektronek, gramofonových desek a černobílých obrazovek a ochotně zodpověděl nespočet dotazů. Před třináctou hodinou následně pořadatelé v dobových kostýmech zaveleli ke spořádanému přesunu do centra města.

Spanilá jízda osobních vozů seřazených dle svého stáří sklidila cestou nemalou pozornost, korunovanou příjezdem na náměstí Svobody. Zaparkovaná vozidla se obratem stala předmětem zájmu široké veřejnosti, jenž je mohla obdivovat až do společného odjezdu krátce před patnáctou hodinou odpoledne.

Děkujeme pořadatelům za hezkou, nostalgickou a benzínem provoněnou neděli a těšíme se již dnes na příští ročník v dobré společnosti a se sluncem nad hlavou!



Premiéra: Palubní deník Hanzelky a Zikmunda, 2. 3. 2013, Zlín

Začátkem měsíce března jsme navštívili světovou premiéru představení "Palubní deník Hanzelky a Zikmunda", uváděnou v městském divadle ve Zlíně. Nerozlučná dvojice, jejíž příběh inspiruje po celé generace, navštívila televizní, rozhlasový a knižní svět již mnohokrát. Zcela poprvé však téma přátelství, dobrodružství a přesného součtu náhod doputovalo na divadelní jeviště.

Celý článek


Tatra MTX V8: Černá perla

Galerie fotografií sportovního vozu Tatra MTX V8. Design Václav Král a Ing. Jiří Král, motor 3.9 l V8 Tatra 613, výroba Metalex Plzeň. Sérii záběrů dynamického vozu, vzniklého v pouhé trojici exemplářů pořídil, připravil a publikoval fotograf Jan Hrubý z partnerského atelieru Jan Hruby Photography.



Melancholie: Tatra 613-3

Dlážděná cesta lemovaná nádražními lampami vede k úvahám o časech, za nichž tvořila stín zdejších budov tma a nikoliv temnota. Úvahám o časech, za nichž se tovární komín sápal k oblakům v touze po vyšší produkci a nikoliv zpoza mraků shlížel na okolní zkázu. Původní betonové město se zvolna rozpadá na jednotlivé součásti. Nezadržitelně se křížící panelové zdi v záhonech rezivějících nosníků. Prach věčnosti halící kolejnice ležící na tlejících pražcích. Viditelně slepnoucí a nahodile zářící nárožní světla. Vteřinu strávenou v mrazivé noci stíhá přízračné zjevení. Prázdné komunikace zvolna plní dávno penzionovaní dělníci s taškami přes rameno. Tepnami dopravníků ožívají stacionární stroje těsnící se v ohromné hale. Komín se nadechuje k zážehu, vzduchem se dunivě rozléhá pokládání základů lepších zítřků a vedením proudí rudě žhnoucí energie. Proti vlně všeho shonu míří v oblacích namodralého kouře menší nákladní vůz. Řidič parkuje za vrátnicí a dveře spolujezdce se prudce otevírají. Pohled očí se upírá k příjezdové cestě ozářené měsícem. Pod zvedající se závorou vzápětí svižně vjíždí černá limuzína ředitele podniku…

Josef Kasperkevič, 25.2.2013



Fascinace: Tatra T600 Tatraplan (1:10)

Kvalitní zpracování přírodních materiálů má v historii kopřivnické značky kapitolu nadepsanou zlatým písmem. Spolu se vzhledem a konstrukčním řešením osobních vozů se stalo zdrojem inspirace pro celou automobilovou branži a zároveň snem mužů všeho věku. Na pražském autosalonu v roce 1947 se k nim ve věku deseti let přidal rovněž jeden z pozdějších příznivců našeho sdružení, pocházející z okolí města Brna. Vzpomínka na plavnou předváděcí jízdu napříč ulicemi hlavního města přetrvala v podvědomí několik desetiletí a stala se podnětem ke splnění dětského snu o vlastnictví elegantního aerodynamického vozu. Přání ovšem nesplnila koupě skutečného automobilu, jakož zhotovení věrné a zmenšené kopie ze smrkového dřeva.

Celý článek


Prezentace: Motortechna, 20. 10. 2012, Brno

Naše sdružení se letos poprvé představilo v rámci podzimní veteránské burzy a výstavy Motortechna, pořádané již tradičně pod nepřehlédnutelnou kupolí pavilonu Z na brněnském výstavišti. Stánek připravený ve spolupráci s renovátorskou dílnou Tatra Vintage se v průběhu celého dne těšil živému zájmu návštěvníků. S bezpočtem kolemjdoucích, nadšenců a majitelů vozů jsme dlouze hovořili o našich aktivitách, budoucích plánech, končící sezoně a neposledně značce Tatra. Návštěvníci měli současně vůbec poprvé možnost zhlédnout vzorek připravovaného modelu vozidla Tatra 77a. Za účelem propagace našich projektů jsme připravili tematické pohlednice a plakát s motivem přídí vozidel Tatra 603 a Tatra 700. Děkujeme všem hostům za návštěvu a těšíme se na shledanou příští rok na jaře!



Report: Přehlídka elegance historických vozidel, 8. 9. 2012, Tišnov

Začátkem měsíce září jsme přijali pozvání pořadatelů přehlídky elegance historických vozidel, pořádané letos již po dvanácté v řadě ve městě Tišnov. Veteránské setkání přilákalo množství návštěvníků ze širokého okolí, jejichž pozornost přitahovala zejména vozidla české předválečné produkce. Značka Tatra se zde představila řadou modelů T12, T57, T75, T87, T600, T603 a T613. Děkujeme našim přátelům za pozvání, příští rok se velmi rádi vrátíme!



Report: Beskydy 2012, 1. 9. 2012, Horní Bečva

První sobotu měsíce září jsme se zúčastnili tradičního víkendového setkání majitelů osobních a nákladních vozidel značky Tatra v Horní Bečvě. Zdejší chladné podnebí ukázalo svoji přívětivou tvář a připravilo účastníkům ideální podmínky pro příjemnou projížďku okolím a plnění soutěžních úkolů. Celodenní diskuze a společné večerní posezení přinesly řadu zajímavých informací a cenných zkušeností. Děkujeme pořadatelům za příležitost poznat se s dalšími nadšenci a těšíme se na příští, v pořadí již 44. ročník!



Report: Veteránem nejen Kroměřížskem, 4. 8. 2012, Kroměříž

V průběhu prvního srpnového víkendu jsme navštívili veteránské setkání pořádané Veterán klubem Kroměříž. Tradiční přehlídka vozů na Velkém náměstí představila řadu vozů domácí a zahraniční produkce včetně několika rarit. Chybět samozřejmě nemohla ani značka Tatra, zastoupená modely Tatra 12, Tatra 57, Tatra T600 sa Tatra T603. Děkujeme pořadatelům za příjemně strávené dopoledne a těšíme se již dnes na další ročník!



Report: Víkend na cestách, 19. a 20. 5. 2012, Česká republika, Rakousko

V průběhu předposledního květnového víkendu navštívilo naše sdružení trojici akcí věnovaných motorismu. Samozřejmě jsme je pečlivě zdokumentovali, a to jak slovem, tak fotografiemi.

Sobota

První navštívenou akcí se stala tradiční veteránská burza, pořádaná Středomoravským klubem automobilistů a motocyklistů Olomouc již po osmnácté v řadě, a to v areálu autokempu Mohelnice. Mimo stánků prodávajících bylo možné zhlédnout zajímavé historické automobily a motocykly, které jsme zvěčnili do fotogalerie. V nedalekém areálu se navíc konala Velká cena Mohelnice v truck trialu, kde vozidla Tatra pravidelně dokazují své schopnosti v náročném terénu.

Celý článek


Report: Motortechna, 14. 4. 2012, Brno

Navštívili jsme jarní veteránskou burzu Motortechna, pořádanou již tradičně v areálu brněnského výstaviště. V duchu našich předsevzetí jsme sbírali inspiraci pro nadcházející sezonu a živě diskutovali s prodávajícími a kupujícími o dění na veteránské scéně, připravovaných akcích a samozřejmě značce Tatra. Na některá setkání v průběhu letošního roku navážeme, a to včetně reportáží. Děkujeme pořadatelům za další zdařilou akci a těšíme se na její podzimní pokračování!



Tatra 815 8x8: Vyprošťovací speciál společnosti Moravskoslezská, s.r.o.

Devadesátá léta minulého století znamenala pro sféru soukromého podnikání jedinečnou příležitost a stranou nezůstala ani nákladní automobilová doprava. V bezprostřední reakci na potřebu autodopravců proto začala vznikat řada společností věnujících se asistenční a odtahové službě, která si žádala odpovídající technické vybavení.

Na počáteční nedostatek vhodných vozidel reagovalo mezi prvními autorizované zastoupení a servis nákladních vozidel značky Tatra, společnost CB Korostenski s.r.o. z Českých Budějovic, v jejíchž dílnách se postupně zrodila dvojice vyprošťovacích speciálů Tatra 815 v konfiguraci 8x8. Na první pohled je navzájem odlišovala pouze barva, u prvního exempláře žlutá, u druhého oranžová. Při bližším ohledání však byla u oranžového exempláře patrná mírně odlišná nástavba a použití modernějšího hydraulického kompletu. V současnosti je tento vůz, ovšem již ve světle žluté barvě, možné zahlédnout v Čechách.

Celý článek


Představení: TATRA PHOENIX, 1. 11. 2011, Kopřivnice

Začátkem měsíce října obdrželo naše sdružení pozvánku na oficiální představení nové řady těžkých nákladních vozů TATRA PHOENIX, které pro stávající a potenciální zákazníky připravilo marketingové oddělení společnosti TATRA, a.s. ve spolupráci s autorizovanými dealery TATRA.

Celý článek


Téma: Certifikát původu vozu, Technické muzeum Kopřivnice

Kopřivnická automobilka dala v průběhu své požehnané existence vzniknout bezpočtu osobních a nákladních vozů, jejichž vzhled, zpracování a mechanika stále přivádí k úžasu motoristické nadšence z celého světa. V reakci na jejich zájem průběžně sílí postavení československého výrobce na trhu historických automobilů a vlastnictví vozu získává mimo splněného přání formu ojedinělé investice. Vodítkem ke správné volbě je spolu s osobními preferencemi především hodnota vozu, daná jeho původem a stavem, odpovídajícím v ideálním případě době vzniku. Potřebu jejich ověření dokáže již několik let značně usnadnit certifikace původu, kterou provádí Technické muzeum Kopřivnice.

Celý článek


Report: Tatra Phoenix, Mezinárodní strojírenský veletrh, 4. 10. 2011, Brno

Společnost TATRA, a.s. představila v rámci mezinárodního strojírenského veletrhu široké veřejnosti novou modelovou řadu Phoenix. Pro účel prezentace na volném prostranství brněnského výstaviště bylo připraveno provedení se sklápěcí nástavbou a pohonem 8x8, které se těšilo živému zájmu návštěvníků. Pevně věříme, že předznamenává úspěch kopřivnické novinky!



Zážitek: Muzeum socialistických vozů, 17. 9. 2011, Kozovazy

V polovině měsíce září přijalo naše sdružení pozvání do nedávno otevřeného automobilového muzea v malebné středočeské obci Kozovazy. Muzeum se nachází přibližně třicet kilometrů severovýchodně od hlavního města a návštěvníkům nabízí ucelenou prezentaci vozů éry takzvaného reálného socialismu. Převážná většina vystavených vozidel pochází z osobní sbírky pana Ladislava Hrubého, který byl zároveň naším průvodcem. Jádro expozice tvoří značka Škoda, zastoupená zejména řadami se zadním náhonem. Za zmínku stojí například elegantní kupé Š 1000 MBX a sedan Š 120, jehož majitelem byl v minulosti prezident Václav Klaus. Provoz na československých silnicích dále připomínají značky Volha, Lada, Moskvič, Dacia, Zastava, Oltcit, Fiat a Trabant. Vzdor jejich kouzlu naše vzduchem chlazená srdce přesto vábila značka Tatra.

Celý článek

Severomoravská automobilka je zde zastoupena modelem 603-2, jehož kompletně zrenovovaný exemplář z první poloviny sedmdesátých let zapůjčil soukromý sběratel. Poslední aerodynamická limuzína z Kopřivnice je podobně jako ostatní exponáty plně pojízdná, o čemž jsme se měli jedinečnou příležitost přesvědčit. Vzhledem k plánům na budoucí zahájení projížděk vystavenými automobily jsme totiž pro lepší představu o životě soudobé politické garnitury obdrželi nabídku na krátké svezení. Přijali jsme bez váhání. Zvuk osmiválce znějící otevřenou krajinou, mimořádné pohodlí na rozbité cestě a nenucená rychlost na jakýkoli převodový stupeň. Udivené tváře, natažené ruce a úsměv kolemjdoucích. To vše potvrdilo nadčasovou práci konstrukčního oddělení a především úspěch, kterého mohl tento vůz na trzích celého světa dosáhnout stejně snadno jako své maximální rychlosti. Zakončení projížďky proběhlo ve vyhlášené restauraci hotelu Bouček v obci Mochov, která mimo kvalitního gastronomického zážitku nabízí malé překvapení pro milovníky motorismu. Interiér zdobí ručně vyráběné modely automobilů, mezi nimiž jsme objevili dvojici nákladních vozů Tatra.

Děkujeme našemu hostiteli za pozvání doplněné o krásný zážitek, přejeme jeho sbírce mnoho spokojených návštěvníků a držíme pěsti plánům na rozšíření expozice!

Více informací o muzeu naleznete v případě zájmu na: http://www.pension-lony.cz/prvni-ceske-muzeum-socialistickych-vozu . Bližší informace k vystaveným vozům rád poskytne pan Ladislav Hrubý, a to na telefonním čísle +420 732 112 612, respektive e-mailové adrese ladamichelin@seznam.cz .





Navštívili jsme: Veteran arena, 2. 7. 2011, Olomouc

První červencovou sobotu navštívilo naše sdružení muzeum historických automobilů v Olomouci. K cestě do hanácké metropole nás lákalo především bohaté zastoupení vozidel značky Tatra. Muzeum otevřené v polovině května loňského roku užívá moderních prostor, které návštěvníkům představí bezpočet domácích a několik zahraničních značek. Jádro expozice tvoří ucelená sbírka kopřivnických automobilů, dokumentující osobní a lehká užitková vozidla. Nejstarším z nich je model 12, nejmladším poslední osobní automobil značky, řada 700. Převážná většina vozidel je v perfektním stavu, zanedbatelná část očekává renovaci. Některé exempláře jsou navíc určené k prodeji. Návštěva muzea rozhodně dostála očekáváním a znamenala příjemně strávené odpoledne. Jeho koncepci vnímáme jako velmi zdařilou, a to jak po stránce historické, tak po stránce ekonomické. Zamrzela nás ovšem faktická absence upomínkových předmětů, které se prozatím omezují pouze na fotografie spolu s několika odznaky a obrázkovými magnety. Domníváme se zároveň, že možnost focení v prostorách muzea potěší o to více, bude-li v budoucnu zahrnuta již v základní ceně vstupného. V každém případě se však těšíme na další příležitost toto zajímavé místo navštívit a přejeme jeho provozovateli mnoho úspěchů do nadcházejících let!

Více informací o muzeu naleznete v případě zájmu na: http://www.veteranarena.cz .